Credit management is het onderdeel van de financiële administratie dat ervoor zorgt dat er snel geld binnenkomt in de organisatie. Credit management is een zeer belangrijk onderdeel van de financiële administratie wat nog te vaak onderschat wordt door vele ondernemers.
Wat houdt credit management in
Zoals al eerder aangegeven is is credit management een onderdeel van de financiële administratie die toezicht houdt op openstaande vorderingen van uw debiteuren. Met goed en effectief credit management kunt u verschillende zaken in uw organisatie verbeteren of optimaliseren. U moet dan denken aan zaken zoals:
- Gezonde cashflow binnen de organisatie
- Positieve liquiditeit van de organisatie
- Overzichtelijk maken van openstaande debiteuren
- Kortere looptijd van openstaande facturen
- Risico beperken
- Klantrelatie versterken / verbeteren
Door goed te focussen op uw credit management kunt u er al op korte termijn voor zorgen dat de bovengenoemde zaken verbeterd worden. Zo hoeft u zich minder zorgen te maken over niet betalende klanten en kunt u zich focussen op de core business van uw organisatie.
Wat kan credit management voor je doen
Wat credit management voor u kan doen is in het kopje hierboven al genoemd maar nog niet hoe u het zou moeten aanpakken. De juiste aanpak voor credit management ziet er alsvolgt uit:
- Weet met wie u zaken gaat doen. U moet het risico zo klein mogelijk maken, zo kan u voordat u met iemand in zee gaat informatie over zijn betalingspatroon opvragen bij de KVK. Dit is uw goed recht en zorgt voor geen enkel probleem als alles in orde blijkt te zijn. Door het betalingspatroon vast te stellen kunt u inschatten wat hij of zij bij u zal doen.
- Werk aan uw relatie met de klant. Dit onderdeel spreekt voor zich, maar als u uw klant beter leert kennen zal er meer wederzijds respect ontstaan en zal de klant eerder bereid zijn om te betalen.
- Maak betalen aantrekkelijker. Dit moet u alleen doen als het ook voordelig voor u blijft. Zo kan u korting bieden over het totaalbedrag als er binnen 14 dagen betaald wordt in plaats van 30 dagen.
- Op tijd beginnen met incasso’s. U moet alleen met incasso’s beginnen als het blijkt dat de klant niet betaald. Door er tijdig bij te zijn zorgt u ervoor dat u eerder over uw geld zal beschikken dan afwachten.
- Neem afscheid. Het heeft voor u als ondernemer geen zin om met iemand zaken te doen die niet betaald of slecht betaald. Het beste is dan om afscheid van elkaar te nemen en verder te gaan. Dit doet u om ergernissen bij uzelf te voorkomen en de schade te beperken.
- Uitbesteden. Mocht u het onderdeel credit management nu te ingewikkeld vinden of heeft u te veel aan uw hoofd? Dan kunt u ervoor kiezen om dit onderdeel van de financiële administratie uit te besteden aan een derde partij. Deze derde partij neemt uw gehele of een gedeelte van uw debiteurenbeheer over tegen een percentage van het factuurbedrag. U krijgt dan direct beschikking over het geld en de derde partij regelt de betaling verder met de debiteur.
Als u dit stappenplan vast houdt en weet te volgen zal u in staat zijn om uw debiteurenbeheer door middel van credit management te verbeteren.