De vuilkuilen voor een ondernemer

Steeds meer mensen besluiten om een eigen bedrijf te beginnen. Eigen baas zijn en de eigen koers kunnen varen, lijkt momenteel populairder dan ooit tevoren. Het eerste kwartaal van 2018 telde Nederland maar liefst 1.836.401 ondernemingen, wat volgens de Kamer van Koophandel een recordaantal is. De statistieken tonen eveneens aan dat niet alleen het aantal bedrijven, maar ook het aantal uitschrijvingen bij het Handelsregister procentueel gezien is toegenomen. Veel mensen stoppen dus ook weer met hun bedrijf, vaak al binnen enkele jaren. Met welke valkuilen heeft een ondernemer te maken? En wat zijn veelvoorkomende fouten die startende ondernemers maken?

Weinig of geen goede voorbereiding

Er moet het een en ander worden geregeld wanneer je een onderneming start en ondernemen is niet voor iedereen weggelegd. Vraag jezelf af of je geschikt bent als ondernemer. Heb je ideeën over hoe je klanten gaat binnenhalen en -houden? Heb je bepaalde vergunningen nodig? Wil je alle administratie en financiële afhandeling zelf regelen of besteed je dit liever uit? Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Onderzoek vooraf goed wat je wilt, wat nodig is en wees objectief in of jouw doelen haalbaar zijn.

Een bedrijfslocatie die niet bij de onderneming past

Het is weinig zinvol om een duur kantoorpand te kopen of te huren, terwijl je verwacht weinig klanten te ontvangen. Afhankelijk van in welke sector je actief gaat zijn, is een bedrijfje aan huis of het incidenteel huren van een werkplek of vergaderzaal wellicht een beter en goedkoper alternatief. Als je wel een pand besluit te huren, vraag je dan af of het nodig is om hoge kosten te maken voor een duurder pand nabij het stadscentrum of dat een goedkoper, maar wat verder afgelegen ruimte ook volstaat.

Geen opdrachten durven of willen weigeren

Zeker als beginnende ondernemer kun je enthousiast zijn wanneer er zich een nieuwe klant of een nieuwe opdracht aandient. Het is de kunst om eerlijk te beoordelen of jij kunt bieden van de klant wenst. Liever een klant minder dan een ontevreden klant die zich vervolgens negatief uitlaat over jouw bedrijf. Let er ook op dat je niet overenthousiast wordt en te veel hooi op je vork neemt. Als je jezelf overwerkt, komt niemand daar verder mee.

 

Een gebrekkig debiteurenbeheer

Ondernemers die net beginnen, hebben niet altijd de financiële ruimte om langer op betalingen van klanten te wachten. Late betalers of mensen die zelfs helemaal niet betalen, kunnen zeker in de startfase een verwoestende werking op je onderneming hebben. Zorg daarom dat je je debiteurenbeheer op orde hebt en dat je de betalingstermijnen goed in de gaten houdt. Welke klanten betalen (snel) en welke veel te laat of niet? Door dit goed bij te houden, kun je in de toekomst het aantal slecht betalende klanten zoveel mogelijk beperken.

Achterstallige administratie

Om te zorgen dat je onderneming financieel gezond blijft, is het belangrijk om inzicht te krijgen, maar ook vooral te behouden, in de inkomsten en uitgaven. Alleen op deze manier weet je hoeveel geld je binnenhaalt, hoeveel er weer wordt uitgegeven en hoeveel per saldo je winst of verlies bedraagt. Hoe verleidelijk het ook is om de administratieve rompslomp uit te stellen, de juiste vervolgstappen kun je pas zetten als je volledig op de hoogte bent van de stand van zaken.