Heb jij een eigen onderneming die in de bouwsector zit? Dan heb je nu ongetwijfeld te maken met hele drukke tijden. Het gaat natuurlijk erg goed in de bouwsector en er wordt op dit moment ontzettend veel gebouwd. Door deze goede tijden heb je echter ook te maken met hogere kosten en de kans is groot dat je ook een personeelstekort hebt, hierdoor moet je alsnog goed op de centjes blijven letten. De grotere bedrijven zullen een vaste accountant en administrateur in dienst hebben, maar bij kleinere ondernemingen is dit vaak een stuk lastiger. Gelukkig kan je altijd een externe accountant inhuren met ervaring in de bouwsector, wat kunnen ze nou allemaal voor jouw onderneming betekenen.
Ze kennen de bouwsector
Accountants voor de bouw kennen de sector natuurlijk heel goed, ze zullen niet iedere dag met een bouwhelm en een boor in de hand op de steigers staan maar ze zijn wel degelijk betrokken. Zo weten ze precies welke wetten er allemaal van kracht zijn binnen de bouwsector, wel zo handig aangezien deze wetten een flinke impact hebben op de bedrijfsvoering.
Houden rekening met je financiële vraagstukken
De accountant zal je ook kunnen ondersteunen en adviseren met accurate financiële inzichten, wel zo belangrijk aangezien veel nieuwe ontwikkelingen tot complexiteit in de bedrijfsvoering leiden. Ze zullen de kwartaal- en jaarcijfers van je onderneming erbij pakken en deze gebruiken als startpunt, hieruit moeten immers goed onderbouwde besluiten genomen worden. Bijvoorbeeld over het wel of niet inhuren van extra personeel en het vinden van financieringen. Het is ook zo dat de bouwsector volop in beweging is, waardoor ketenintegratie en samenwerkingen belangrijker dan ooit zijn. Hierdoor moet je altijd zorgen houden over de continuïteit van je onderneming, door de nog steeds stijgende inkoopprijzen en veel concurrentie is er toenemende druk op de marges.
Zorgen voor kansen
Wanneer de gehele financiële administratie, van de salarisadministratie tot de jaarrekening, zeer efficiënt wordt uitgevoerd dan kan je profiteren van bepaalde kansen en uitdagingen binnen de sector. Zo worden financiële gegevens tot duidelijke overzichten van loonkosten, begroting verschillen en solvabiliteit gemaakt, hiermee zal je ook worden geattendeerd op zaken die je aandacht nodig hebben.