Steeds meer bedrijven certificeren hun kwaliteitssysteem volgens de ISO 9001 norm. Maar waar is zo’n ISO 9001 certificaat eigenlijk voor nodig? Wij vertellen je graag meer over deze certificering en de voordelen ervan.
Wat is ISO 9001?
Een ISO 9001 certificering geeft bedrijven richtlijnen waaraan een goed kwaliteitsmanagementsysteem moet voldoen. De eerste officiële ISO-norm dateert van 15 maart 1987. In 2015 is de standaard ISO 9001:2015 geïntroduceerd en hiermee zijn alle eerdere ISO standaarden vervangen. ISO 9001 wordt vooral gebruikt om te beoordelen of een bedrijf in staat is om te voldoen aan de eisen van klanten. Er wordt gekeken of een bedrijf zegt wat het doet, doet wat het zegt en dat vervolgens ook kan bewijzen.
Waarom ISO 9001 laten certificeren?
Veel klanten en stakeholders stellen een ISO 9001 certificaat als eis aan bedrijven waarmee ze samenwerken. Als je dus over een ISO 9001 certificaat beschikt, kan het zijn dat je meer klanten binnenhaalt, omdat je kunt aantonen dat je betrouwbaar bent en producten of diensten van hoge kwaliteit levert. Daarnaast is het voor het personeel zelf ook handig om te weten wie waarvoor verantwoordelijk is en hoe het werk gedaan moet worden. Dit zal zorgen voor meer tevredenheid onder de medewerkers, wat weer zal leiden tot een betere werksfeer en betere resultaten.
Door procedures vast te leggen en vervolgens te controleren, kunnen knelpunten gemakkelijker opgelost worden. Dit zorgt ervoor dat processen volledig geoptimaliseerd zijn en door middel van een ISO 9001 certificaat kun je dit ook kenbaar maken aan de klanten. Uiteindelijk zal de investering in een ISO 9001 veel opleveren voor je organisatie.
Je bedrijf laten certificeren met ISO 9001
Wil jij binnen je bedrijf ook aan de slag met ISO 9001? Maak vooraf keuzes over welke punten bijdragen aan de klanttevredenheid van jouw (toekomstige) klanten. Het is belangrijk om dit af te bakenen, zodat je alles kunt uitleggen aan je medewerkers en je ook daadwerkelijk kunt meten of de geformuleerde doelen behaald worden.
Als het ISO 9001 traject afgerond is en de ISO 9001 certificering binnen is, is het belangrijk om te blijven verbeteren en elk jaar een audit te laten doen. Zo behoud je je certificaat en kun je aantonen dat je bedrijf nog steeds aan de ISO-normen voldoet.